«
  1. Ana sayfa
  2. Fıkıh Soruları
  3. Toki’den ev almak câiz midir?

Toki’den ev almak câiz midir?

Soru: Toki’den ev almak câiz midir?

Sorunun tam metni: Devlete ait bir bankadan %0,49 sâbit oranla faizli kredi alarak yine devlete ait olan Toki’den daire almak câiz midir?

Cevâb: Hamd ve hüküm, Allâh Subhânehu ve Teâlâ’ya mahsustur.

Öncelikle bilinmesi gerekli olan, kurumların devlete ait olması, işletilecek olan faiz gerçeğini değiştirmez. Haram, kimin eli, emri yahut izni ile yapılıyorsa yapılsın haramdır. Allâh Azze ve Celle şöyle buyurmaktadır:

وَاَحَلَّ اللّٰهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبٰواۜ ﴿٢٧٥﴾

“Allâh alım satımı helâl, faizi ise haram kılmıştır.” [el-Bakara: 2/275]

İkinci olarak bilinmesi gerekli olan şey, devlete ait bu tür kurumlar birbirinden ayrı tüzel kişiliklerdir. Kasaları, tüzükleri ve çalışma şekilleri birbirinden farklıdır. Birbirlerine borçlanabildikleri gibi geciken borucun tahsili için mevcut kanunlar çerçevesinde işlem de başlatabilmektedirler. Dolayısıyla “devletin bir kurumundan alınan faizli kredi ile yine devletin başka bir kurumundan ev almak faiz olmaz” söylemi/fetvası haramı helal kılma! gayretiyle olmamış olsa bile, büyük bir yanlıştır ve faiz günahına ortak olmaktır.

Üçüncü olarak ilgili kurumların bizzat kendilerinin beyânı ve karşılıklı olarak gerçekleşecek fiillerin hükmü burada önemlidir. İlgili kurumların beyanı %0,49 sâbit faiz oranı…” ile dairelerin satışının gerçekleşecek olduğudur. Daire satın alacak olanların fiili ise akit esnasında kabul ettikleri bu faiz oranı ile daireyi satın almaları ve aynen ödeyecek olduklarıdır. Yani her iki tarafta faizi kabul edip ondan razı olmakta; daireyi satan faizi işletmekte, alan ise ödemektedir. Oysa Allâh Azze ve Celle şöyle buyurmaktadır:

اَلَّذ۪ينَ يَأْكُلُونَ الرِّبٰوا لَا يَقُومُونَ اِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذ۪ي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّۜ ذٰلِكَ بِاَنَّهُمْ قَالُٓوا اِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبٰواۢ وَاَحَلَّ اللّٰهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبٰواۜ فَمَنْ جَٓاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّه۪ فَانْتَهٰى فَلَهُ مَا سَلَفَۜ وَاَمْرُهُٓ اِلَى اللّٰهِۜ وَمَنْ عَادَ فَاُو۬لٰٓئِكَ اَصْحَابُ النَّارِۚ هُمْ ف۪يهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧٥﴾

“Faiz yiyenler ancak şeytânın çarparak sersemlettiği kimse gibi kalkarlar. Bunun sebebi onların, ‘Alım satım da ancak faiz gibidir’ demeleridir. Hâlbuki Allâh alım satımı helâl, faizi ise haram kılmıştır. Artık kime Allâh’tan bir öğüt erişir de faizciliği bırakırsa geçmişte yaptığı kendisine aittir, işi de Allâh’a kalmıştır. Kim de yine faizciliğe dönerse işte bunlar orada devamlı kalmak üzere cehennemliklerdir.” [el-Bakara: 2/275.]

يَٓا اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبٰٓوا اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِن۪ينَ ﴿٢٧٨﴾ فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّٰهِ وَرَسُولِه۪ۚ وَاِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُ۫سُ اَمْوَالِكُمْۚ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾

Ey iman edenler! Allah’tan korkun ve gerçekten iman etmiş iseniz faizden kalanı bırakın. Eğer bunu yapmazsanız Allâh ve Ralü ile savaşa girdiğinizi bilin. Tevbe ederseniz eğer, haksızlık etmemek ve haksızlığa uğramamak üzere anaparanız sizindir.” [el-Bakara: 2/278-279.]

Câbir radîyallâhu anh şöyle demiştir:

«لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا، وَمُؤْكِلَهُ، وَكَاتِبَهُ، وَشَاهِدَيْهِ»، وَقَالَ: «هُمْ سَوَاءٌ.»

“Rasûlullâh sallallâhu aleyhi ve sellem faiz yiyene, yedirene, faiz muamelesini yazan kimseye ve bu muamelenin şâhitlerine lanet etti! ve: ‘Onlar günahta eşittir!’ buyurdu.” [Müslim (1598); Ahmed (14263)…]

Abdullah b. Mesud radîyallâhu anh’dan rivâyet edildiğine göre, Rasûlullâh sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

«الرِّبَا سَبْعُونَ حُوبًا، أَيْسَرُهَا أَنْ يَنْكِحَ الرَّجُلُ أُمَّهُ.»

“Faiz yetmiş çeşit günahtır. Bunların günah cihetinden en hafifi, kişinin annesi ile zina etmesi günahı kadardır.” [İbn Mace (2274)…]

Sonuç olarak, faizli kredi ile ev almak, krediyi kim verirse versin haramdır. Allâh ve Rasûlüne savaş açmak demektir. Lanete uğramaktır. Bu suça, faizi alan, veren, yazan, izin veren yani dolaylı dolaysız karışanların tümü dâhildir. Allah Azze ve Celle bizleri korusun.    

 

Başarı, el-Hamîd ve el-Hakîm olan Allâh’tandır. 

O, her şeyin en iyisini bilendir.

Abdullah Saîd el-Müderris.

1441h. / 2020m.